Czego dowiesz się z tekstu:
Rozmawiając z osobami, które dopiero zaczynają zdobywać doświadczenie w obszarze rekrutacji, często słyszę obawy o to jak przeprowadzić rozmowę rekrutacyjną, aby była skuteczna. Co mogę zrobić, aby podczas samej rozmowy lepiej poznać kandydata nie angażując go w długie zadania tego samego dnia. Jak podjąć decyzje tylko po rozmowie rekrutacyjnej, na co zwracać uwagę? Warto pamiętać, że kandydaci mają dostępnych mnóstwo możliwości, jeszcze bardziej cenią sobie swój czas.
Moim zdaniem dobrym elementem, który możesz dodać w prosty sposób są krótkie zadania. Ich forma może być bardzo różna. Wszystko zależy od Twojej kreatywności. Dziś wszystkim zależy, aby proces rekrutacji był przeprowadzony szybko i skutecznie. Mimo wielu nowych technicznych rozwiązań rozmowa rekrutacyjna nadal jest kluczowym etapem procesu. Podczas niej możesz zbadać nie tylko doświadczenie, ale też konkretne kompetencje. W wielu przypadkach osobno organizuje się sesje rozmów rekrutacyjnych i osobno (czasem innego dnia) sesje zadań dla kandydatów. Ten drugi etap jest czasochłonny zarówno dla rekrutujących jak i dla kandydata. Czy można to jakoś połączyć?
Dodając do rozmowy rekrutacyjnej element zadań zwiększasz możliwość pokazania kandydatowi tego jak pracuje, w jaki sposób reaguje na daną sytuację, może dodatkowo pokazać swoje mocne strony w praktyce.
Podczas rozmowy poznajemy doświadczenia zawodowe kandydata, możemy pytać o to co się wydarzyło, o zrealizowane projekty. Często są to odpowiedzi deklaratywne. Kandydat opowiada o tym, że pewne rzeczy potrafi zrobić, może też opowiedzieć jak jakieś zadanie wykonał, dodatkowe krótkie zadanie, pozwala to sprawdzić.
Podam Ci przykład.
W jednej z firm technicznych, która miała duży problem z zapewnieniem odpowiedniej ilości pracowników, przekształciliśmy rekrutację. Do tej pory była przeprowadzana selekcja aplikacji dopiero potem rozmowa rekrutacyjna. Pierwsza rozmowa była z osobą z HR potem druga rozmowa z przełożonym połączona z zadaniem. Między tymi etapami, mijało kilka lub kilkanaście dni, zdecydowanie za długo! Niemal połowa kandydatów w tym czasie przyjmowała inne oferty pracy i na drugim etapie się już nie pojawiała. Oznaczało to, że czas poświęcony na pierwsze rozmowy był stracony.
Po dokonaniu selekcji aplikacji dodaliśmy etap rozmów telefonicznych, trwały około 20 minut. Jeżeli wynik rozmowy był pozytywny na koniec kandydat był zapraszany na spotkanie bezpośrednie.
Do rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatem zostały dodane dwa krótkie zadania oraz był na nich obecny przyszły przełożony. To połączenie pozwoliło znacznie usprawnić rekrutację. Kandydat nie musiał dwa razy przychodzić na rozmowę, decyzja była podejmowana szybciej i tym samym, większy procent kandydatów nadal był zainteresowany ofertą. W tym przypadku to się sprawdziło.
Poprzednio, w starym modelu firma zatrudniała 3 do 5 kandydatów miesięcznie. Po zmianie modelu, przy tych samych zasobach, zatrudnienie wzrosło do 5 – 8 osób miesięcznie. Zdecydowanie, kandydaci doceniali sprawny proces i szybko podejmowane decyzje.
Dopasuj zadania do konkretnego kandydata – jego doświadczenia, stanowiska i organizacji. Zwrócić uwagę na elementy krytyczne na danym stanowisku. Mówiąc w skrócie, zadanie ma dawać nam konkretne dane i wartość. Ma ułatwić obiektywne podjęcie decyzji na koniec.
Rekrutujesz?
Dołącz do kursu o tym jak rekrutować pracowników, uczę jak prowadzić skuteczne rekrutacje.
Poprowadzę Cię za rękę, krok po kroku, po kluczowych etapach rekrutacji pracowników
Pytania / zadania sytuacyjne – pozwalają określić jak przyszły pracownik będzie zachowywał się w konkretnych sytuacjach. Może to być test z odpowiedziami do wyboru lub zadanie otwarte. Ich celem jest umożliwienie kandydatowi wykazania się w konkretnej sytuacji.
Scenki to przeprowadzenie krótkiej rozmowy z klientem, przełożonym, pracownikiem lub współpracownikiem.
Próbki pracy może to być: napisanie krótkiego maila w konkretnej sprawie, fragmentu kodu (w IT dla programistów), przygotowanie pisma lub krótkiego zestawienia w Excelu. Ważne aby kandydat miał przestrzeń do wykazania się konkretnymi umiejętnościami.
Koszyk zadań – dokumenty na biurku, z którymi kandydat musi sobie poradzić. Przykład: w oparciu o dostępne dokumenty uzupełnij kalendarz na przyszły tydzień, uzupełnij grafik pracy zespołu. Ustal też priorytety, na które wiadomości mailowe odpowiesz dziś, a na które jutro. Warto zaznaczyć, że często formą podsumowania zadania, jest krótkie przedstawienie i uzasadnienie swojego wyboru.
W większości przypadków do zadań należy dodać kontekst i ogólny zarys, aby kandydat mógł wczuć się w rolę. Możesz to opisać w delikatnym odniesieniu do warunków i charakteru firmy, do której rekrutujesz pracownika. Kontekst jest ważny zwłaszcza jeśli branża, stanowisko ma swoją specyfikę np. sezonowość pracy i w pewnych okresach praca jest wyjątkowo stresująca, a ilość zamówień wielu pracowników przytłacza lub gdy w danym zespole często pojawiają się napięcia z jakiegoś powodu.
Napisz e-mail do kierownika tak aby było to pytanie o możliwość wyposażenia zespołu o dodatkowy samochód służbowy oraz zwiększenie limitu wydatków na paliwo.
Pracujesz w recepcji hotelu. Przychodzi do Ciebie klient, który wczoraj brał udział w imprezie integracyjnej jednej z firmy, mówi, że został okradziony, żąda natychmiastowego wezwania policji. [Może to być opis sytuacji lub odegrana scenka].
Pracujesz jako kierownik grupy produkcyjnej. Widzisz, że jeden z pracowników nie założył kompletnego ubioru ochronnego. Już raz zwracałeś / łaś mu uwagę. Tłumaczył tym, że wie co robi i jest mu gorąco. W tych warunkach nie da się pracować. Co robisz?
Widzisz, że jeden z współpracowników na wyższym stanowisku popełnia błąd w swojej pracy, nie realizuje powierzonego mu zadania w należy ty sposób. Co robisz w tej sytuacji? [Może to być opis sytuacji lub odegrana scenka].
Pracujesz w firmie jako specjalista, szef poprosił Cię o czterotygodniowe zastępstwo podczas nieobecności. Jedna z koleżanek przychodzi do Ciebie poskarżyć się, że kolega z zespołu ciągle zrzuca na nią swoje zadania i opowiada innym o niskiej jakości jej pracy. Uważa, że tym sposobem chce odwrócić uwagę od częstych błędów w swojej pracy. Ta sytuacja trwa już od jakiegoś czasu. Co robisz? Przeprowadź rozmowę z pracownikiem – symulacja rozmowy.
Dokonując oceny kandydata pamiętaj, że warto oceniać nie tylko wypracowane rozwiązanie, ale też sposób dojścia do wyniku. Czy kandydat bierze pod uwagę inne czynniki, czy analizuje sytuację, na co zwraca uwagę, co jest dla niego priorytetem itp. Pamiętaj o kompetencjach i zachowaniach jakie są pożądane na stanowisku. Aby proces oceny zadań był bardziej obiektywny, możesz przyjąć skalę oceny np. od 0 do 3.
Dodanie zadań do rozmowy daje Ci dodatkowy obszar obserwacji i oceny kandydata już na wstępnym etapie rekrutacji. Tym samym, szybciej i lepiej poznasz kandydata. Takie połączenie pozwoli obu stronom zaoszczędzić czas. Jeżeli przewidujesz drugi etap rekrutacji w formie spotkań czy dłuższych zdań, to bardziej dokładne poznanie kandydata, pozwoli Ci zaprosić do tego etapu osoby dokładniej i precyzyjniej dobrane.
Kandydaci, z którymi rozmawiałam po takich rekrutacjach zwracają uwagę na to, że z ich punktu widzenia rozmowa, na której pojawia się krótkie zadanie czy próbka pracy jest bardziej profesjonalna. Mają też poczucie, że jest bardziej obiektywna oraz ciekawsza bo przełamuje schemat zwykłej rutynowej rozmowy. Wiele zależy od pomysłu i kreatywności rekrutera.
Przecież odczucia uczestników tego procesu są bardzo ważne, warto brać to pod uwagę!
Zainteresował Cię ten tekst? Zostaw swój ślad w komentarzu 🙂
Magdalena Dudek
Rekrutujesz?
Dołącz do kursu o tym jak rekrutować pracowników, uczę jak prowadzić skuteczne rekrutacje.
Poprowadzę Cię za rękę, krok po kroku, po kluczowych etapach rekrutacji pracowników
1 Komentarz
Jak powinna wyglądać? Lepiej zająć się tym samodzielnie czy powierzyć zadanie agencji?