Możesz posłuchać nagrania:
Rozmowa kwalifikacyjna na kierownika, często to nie lada wyzwanie!
Jak sprawdzić czy kandydat poradzi sobie z zespołem?
Czy będzie umiał rozwiązywać ewentualne spory?
Czy zaangażuje zespół do pracy i nada mu odpowiedni kierunek?
Oczywiście dobrym pomysłem jest przeprowadzenie zadań czy sesji assesment centre. Nie zawsze jednak jest to możliwe lub ze względu na koszty tego rozwiązania, warto je wdrożyć dopiero na kolejnym etapie rekrutacji.
Pewne umiejętności przywódcze możemy zbadać już na etapie rozmowy rekrutacyjnej.
Motywowanie zespołu – to czy kandydat potrafi motywować swój zespół do osiągania wyników, co najważniejsze, jak to robi.
Delegowanie zadań – czy umie odpowiednio delegować zadania, biorąc pod uwagę mocne strony danego pracownika.
Komunikacja z zespołem – czy umie angażować zespół do dzielenia się pomysłami, wyrażania swoich obaw i oczekiwań.
Podejmowanie decyzji – czy umie podejmować decyzje na czas i bierze za nie odpowiedzialność a nie szuka winnych w zespole.
Rozmowa kwalifikacyjna na kierownika może okazać się wymagająca, ponieważ zdecydowana większość Kandydatów, będzie mówiła o tym, że takie umiejętności posiada.
Pamiętaj, że zarówno kierownik, który krzyczy na swój zespół jak i ten, który pracuje partnersko a zespół go uwielbia może osiągać wyniki, którymi na rozmowie się pochwali.
Zachęcam do korzystania z pytań behawioralnych, sytuacyjnych. Pozwolą Ci one poznać sposób pracy i styl danego kandydata. Zobaczysz czy jest zgodny z oczekiwaniami firmy.
Proszę opowiedzieć o sytuacji, w której podejmował/a Pan/i inicjatywę. Jaka to była sytuacja? Jaki był jej przebieg. Czy pojawiły się trudności, jakie?
Proszę opowiedzieć jak monitoruje Pan/i przebieg prac w swoim zespole? Co Pan/i robił/a gdy pracownik nie realizuje powierzonych zadań? Proszę podać przykład takiej sytuacji z przeszłości.
Co Pan/i robi gdy widać, że zaangażowanie pracownika, motywacja jego do pracy jest na poziomie niższym niż oczekiwana? Jakie działa Pan/i podejmował/a? Jak był ich wynik ?
Proszę opowiedzieć o sytuacji, w której musiał/a Pan/i udzielić pracownikowi negatywnego feedbacku. Czego dotyczyła sytuacja, jak wyglądała rozmowa? Czy pojawiał się opór ze strony pracownika? Jeśli tak co Pan/i zrobiła?
Proszę opowiedzieć o sytuacji, w które musiał/a Pan/i podjąć szybko decyzję? Czego dotyczyła? Jak zakończyła się ta sytuacja, czy dziś podjęłaby Pani / Pan taką samą decyzję? Dlaczego?
Proszę opowiedzieć jak wyglądało Pan/i Pierwsze spotkanie z nowym zespołem. O czym Pan/i mówił, czy przygotowywał/a się Pan/i do tego dnia? Jeśli tak to w jaki sposób?
Oczywiście pytania warto zadawać pojedynczo. W poszczególnych punktach podałam Ci przykłady, pytania doprecyzowujące, pogłębiające razem. Podziel je, daj kandydatowi przestrzeń do wypowiedzenia się i dopiero dopytuj. Nie jest najlepszym pomysłem zadawanie kilku pytań jednocześnie.
Warto pamiętać, że bycie przywódcą to nie tylko wiedza o tym jak pracować skutecznie i efektywnie z zespołem, to też postawa, umiejętność rozwijania członków zespołu.
Podsumowując to co najważniejsze.
Po pierwsze przed rozmową przygotuj się. Zadawaj pytania, które zbadają to czy kandydat jest przywódcą, liderem jakiego potrzebuje Twoja organizacja.
Po drugie, kandydaci, którzy mają negatywne nastawienie, mogą mieć trudność z motywowaniem zespołu do działania i efektywnej pracy. Skoro sami skupiają się na problemach, ich zespół może też tak pracować. Zwróć na to uwagę podczas wstępnej rozmowy.
Czy Kandydat przejawia zachowania apodyktyczne, traktuje pracowników z góry, mówi o nich „oni”. Jeżeli takie zachowania zauważysz u kandydata, zbadaj je dokładnie, mogą świadczyć o tym, że dzieli zespół. Będzie wzmacniał podziały, zaufanie zespołu do niego będzie małe a tym samym nie będzie znał prawdziwych problemów w zespole.
Jeden z ważniejszych elementów na stanowisku, kierowniczym, liderskim to branie odpowiedzialności. Dlatego zwróć uwagę czy kandydat podczas rozmowy nie obwinia członków swojego zespołu za popełnione błędy i wpadki. Często takie zachowania idą w parze z innymi, bez wątpienia można zauważyć, że taki kierownik sobie przypisuje sukcesy a winy i błędy członkom zespołu.
Magdalena Dudek
Rekrutujesz?
Dołącz do kursu o tym jak rekrutować pracowników, uczę jak prowadzić skuteczne rekrutacje.
Poprowadzę Cię za rękę, krok po kroku, po kluczowych etapach rekrutacji pracowników