Agnieszka Szpakowska przygotowała tekst o analizie danych w zawodach, o których w pierwszych skojarzeniach nie myślimy w kontekście analizy danych.
Analiza danych jest wykorzystywana w wielu profesjach, gdzie na pierwszy rzut oka nie ma na nią miejsca. Oprócz zawodów, gdzie konieczność posiadania dobrych umiejętności analitycznych jest oczywista, np. analityk finansowy/gospodarczy/biznesowy, konsultant IT, specjalista Business Intelligence, te same umiejętności – tyle że z mniejszą potrzebą zaawansowania – są potrzebne również na stanowiskach w działach kreatywnych, związanych z HR, nauczycielskich, a nawet w zawodach typowo rzemieślniczych. Oczywiście, i bez kompetencji analitycznych można być np. skutecznym rekruterem, ale jestem głęboko przekonana, że CO NAJWYŻEJ skutecznym, ale już nie prawdziwie efektywnym. A więc w jakich aspektach codziennej pracy w zawodach nieoczywistych analitycznie te umiejętności wykorzystać, żeby działać nie tylko skutecznie, ale efektywnie i rozwojowo?
Jak myślisz, co wspomniany w pierwszym wpisie tego cyklu (Analiza danych – a komu to potrzebne? A dlaczego?) stolarz Marian może mieć za korzyść z analizy danych? A chociażby to, że przecież od czasu do czasu będzie on musiał wymienić/dokupić narzędzia do swojego warsztatu. Oprócz tego, aby pozostać konkurencyjnym na rynku, potrzeba też choć raz na jakiś czas zorientować się w aktualnych i najnowszych trendach/ technikach w stolarce. W obu tych aspektach stolarz Marian z pewnością wykorzysta swoje umiejętności analityczne, pewnie nawet sobie tego nie uświadamiając.
Pracownicy działów kreatywnych – graficy, specjaliści Public Relations, projektanci wnętrz, chcąc pozostać konkurencyjnymi i innowacyjnymi, muszą systematycznie się dokształcać. Dobre umiejętności analityczne pozwalają im być na bieżąco z nowinkami i szybko identyfikować pojawiające się nowe trendy. Z czasem przełoży się to na coraz ciekawsze projekty i współtworzenie nowych trendów.
Podobnie, nauczyciele którzy chcą pogłębiać ciekawość uczniów daną tematyką i ich pozytywnie zaskakiwać, mogą tego dokonać właśnie dzięki analizie danych. Na przykład poprzez research internetowy (wyszukiwanie ciekawostek oraz najnowszych osiągnięć w danej dziedzinie, ciekawych i angażujących sposobów nauczania itp.).
Im bardziej swobodnie czują się w analizie danych i obsłudze różnych narzędzi z tym związanych, tym bardziej efektywni i skuteczniejsi stają się w negocjacjach czy też przedstawianiu swoich propozycji szefowi/klientowi. Są też w stanie część swoich zadań (nierzadko tych najbardziej czasochłonnych) znacznie uprościć. Analiza danych w działach HR i branży rekrutacyjnej nie powinna kończyć się na uproszczonym używaniu Excela czy sprawnym wertowaniu LinkedIn’a. Dużą wartość da również umiejętność obsługi i budowy prostych baz danych (np. w Microsoft Access, SQL). Przykładowo wspólna baza z informacjami na temat pozyskanych kandydatów na prowadzone wcześniej rekrutacje przyczyni się do przyspieszenia obecnego procesu. Przecież znalezienie potencjalnego kandydata to dopiero jego początek. Ponadto, systematyczna aktualizacja takiej wspólnej bazy pozwoli na pojawienie się efektu synergii w zespole.
Przydatne mogą się też okazać narzędzia służące do wizualizacji danych. Najpopularniejsze: Power BI, Tableau, dzięki którym w kilka chwil jesteśmy w stanie dokonać szczegółowych analiz np. profili kandydatów. Ponadto, dzięki dostępnym wizualizacjom wystarczy rzut oka na ocenę, na jakim etapie jesteśmy w danym procesie.
Mam nadzieję, że udało mi się pokazać, że tak naprawdę każdy z nas w mniejszym lub większym stopniu korzysta z umiejętności analitycznych . Robimy to świadomie bądź nieświadomie, w życiu codziennym i zawodowym. Wierzę też, że uświadomienie sobie tego i doskonalenie tych kompetencji jest potrzebne. Daje istotne korzyści, przenikając różne aspekty życia, ułatwiając je i polepszając jego jakość.
Dlaczego umiejętność analizy danych jest uważana za jedną z najważniejszych życiowych kompetencji?
Analiza danych – komu to potrzebne?
Umiejętności analityczne na rozmowie rekrutacyjnej. Dla rekrutera ale też i dla kandydata